Als de Notre aan de Dame is

Het is eigenlijk niet te doen om niet iets te schrijven over de kerk die in de fik vloog in Parijs. En dan vooral over hoe ik mij erger aan de, in mijn ogen, overdreven reacties. Dat het zo'n enorm drama zou zijn en dat op z'n minst heel Parijs, nee Frankrijk, of nee: heel Europa en de hele verziekte wereld! brandt. Ik word er spontaan megalomanisch van.

Of hoe er ineens wat miljardairs hun groezelige blazoen op denken te poetsen door wat luttele miljoenen te stoppen in de restauratie van het symbool van onderwerping, kindermisbruik en overige weesgegroetjes. Het Beest draait zich om in zijn graf en bij Belle rinkelt het alarm in alle toonaarden. Wat een waanzin. Maar het zal vast een interessante kapitaalinvestering zijn of anders een mooie gelegenheid om wat zwartgeblakerd geld van een witkwast te voorzien.

Zou toch fijn zijn als er met dat geld en met al die zogenaamde valse emotie iets gedaan kon worden aan, ik noem maar een hemelsbrede dwarsstraat, de onmenselijke toestanden in Calais. Die dan weer een gevolg zijn van zo'n beetje alle denkbare wreedheden die wij als sneue soort onszelf en het liefst anderen aandoen.

Dus ja, ik ben weer eens pissig. En ja, ik heb weer mijn stok om mee te slaan. Maak het mij dan ook niet zo verdomd makkelijk. En nee, ik ben ook geen haar beter, want helaas is ook mij niets menselijks vreemd. Waarvan akte, want ik loop rond met mijn zure kop en het gal spuwt ongecontroleerd alle kanten op. Ook geen pretje, zeg ik u.

Echt hoor, het is gewoon een fukking oud gebouw. Een wonder dat het er na al die honderden jaren nog staat. In die tijd leverden ze nog kwaliteit. Als je tenminste het aantal doden, gewonden en de heersende slavernij even wegdenkt. Iets wat overigens met gemak in het heden wordt overtroffen door het bouwen van voetbalstadions in Qatar voor de WK 2022. Lang leve de voetbalmaffia met de codenamen UEFA en FIFA. Er lijden en sterven dagelijks talloze mensen zodat wij straks gezellig voor de buis kunnen juichen. Zak chips erbij, niks aan het handje. Lekker ballen in die woestijn, zet de airco wel even wat hoger, anders is het niet te doen voor de zandverstuivende multimiljonairs met kicksen aan.

Goed, bijna net op tijd klaar om naar Joeventoes – Ajakkes te kijken. Een stukkie ontspanning kan ik als lamgeslagen Spartaan nu wel gebruiken.

#waanvandedag