Antivries

Amai, ik besloot mijn wandelrondje aan te passen om het dan zelfs maar halverwege helemaal af te breken. Het park was overspoeld door schaatsers. Dat klinkt een beetje gek, maar om bij het zowat helemaal dichtgevroren Nieuwe Diep te komen moet je door het park. In het park is ook nog een renbaan met als blakend middelpunt een vijver die inmiddels dienstdoet als ijsbaan. Dus dat deed ook een duit in het zakje poepiedrukke ijspret. Dikke pret voor de ander, maar ik vind dat geheel naar verwachting minder prettig. Mensenmassa's mijd ik als de pest. Of een ander ziektebeeld. Het leek wel een openluchtfestival. Dan is het vreemd dat dit dan wel kan en andere evenementen niet.

Ondertussen sneed ik mijzelf in lichte paniek de pas af met hier en daar toch een opzettelijk glijhupsje – homo ludens. Maar niet alles gleed opzettelijk. Ik wilde uitwijken voor mensen met fietsen aan hun hand op een heel smal pad langs het bevroren water. Precies zoals het bord aan hun kant aangeeft, maar dat gewoon wordt genegeerd – is het pad ongeschikt voor tweerichtingsverkeer. Ik ging onderuit. Nou, niet helemaal, maar toch lullig genoeg om de gehele mensheid (als ik dan toch bezig ben) van boven tot onder te vervloeken.

Een jongen met een skibril en felgele jas maakte daarna veel goed door mij de specht aan te wijzen. Hij stond er al even naar te kijken terwijl ik met mijn kop op onweer aan kwam lopen. Ik hoorde de bovenaannemer volop timmeren, maar zag 'm niet. Toen was die jongen zo aardig om mij exact aan te wijzen waar de klusvogel zich ophield. We keken er lachend naar, maakten een praatje, vroegen ons af of het nu steeds dezelfde specht is en ondertussen vloog ie weg. Ja, de specht, niet die jongen. Al was het voor ons ook een mooie gelegenheid om doei te zeggen.

Even later hoorde ik het beestje weer gezellig timmeren op een boom. Direct gevolgd door nog meer getimmer vanaf een andere kant. Het is dus niet steeds dezelfde specht. Ook weer opgelost. Net als de dag. Lost ook gewoon op waar je bij staat. Als sneeuw voor de zon.

#waanvandedag