Helemaal goed

De generatie na mij verkeert in een continue toestand van relaxte positiviteit. Zo lijkt het. Als ik afga op stopwoorden als top (toppie), super, nice, chill, geen stress, dan kan ik weinig anders concluderen. Gesprekken, nou ja – praatjes, worden gelardeerd met superlatieven. Vooral super is echt helemaal top. Want ook dat dus, echt helemaal. Als dat eraan voorafgaat, dan is er bijna niets dat het nog kan overtreffen. Zou je denken.

Zelfs zakelijke telefoontjes moet je in het land der dooddoeners en halleluja doorstaan. Nu staan uitzendbureaus al niet bekend om hun stoffige imago (geloof me, ze zijn net zo stoffig als je eenmaal in dat web zit, maar aan de buitenkant is alles hip, snel en spannend, echt helemaal supertop) dus moet je ook geen keurig praatje verwachten als je ze eens belt. In dit geval omdat mijn salaris afgelopen week niet is overgemaakt. Dat ging zo.

Hoi met Dax! – Eh, hoi, hallo... eh, met Johan. Hoi Johan! Wat kan ik voor je doen! – Nou, ik ben op zoek naar Darja. Helemaal goed Johan! Ze is aanwezig, dus ik ga even kijken of ze ook bereikbaar is! Mag ik alvast vragen waar het over gaat?! – Eh, mijn salaris van afgelopen week is niet gestort. Oké Johan, helemaal goed! Ik probeer haar te bellen en dan schakel ik je door, moment!

(stilte. in die stilte denk ik alleen maar: helemaal goed? mijn salaris is niet gestort. helemaal goed? raarrrr.)

Hoi Johan, daar ben ik weer! – Hoi. Het klopt hoor, er is iets misgegaan met het overmaken van de salarissen, maar dat maken we deze week goed, dan word je dubbel uitbetaald! – Oh, nou wel fijn dat het zo snel duidelijk is en dat het wordt opgelost. Ja, super toch?! Kan ik je nog ergens mee helpen!? – Nee hoor, prima zo. Fijne dag nog. Super, helemaal goed, dank je wel Johan! Jij ook nog een fijne dag!

Het is niet zo raar dat dezelfde generatie zo snel is opgebrand. Dit hou je niet vol joh. Om ze een hart onder de riem te steken drop ik hier wat vreselijke alternative rock uit de jaren 90. Toen MTV stiekem nog wel leuk was. Tracy Bonham. Mother Mother. Met die enorme kreet everything's fine!!! want daar is het mij in deze context van overtreffende trappen natuurlijk om te doen. Bedenk ik mij ineens dat ik dat nummer nog heb gespeeld met een coverband. Dat was gelukkig maar een eenmalig optreden. Niet echt top, zeg maar.

#waanvandedag