Horlepiep

Volgens Mark was dit het juiste moment. Volgens mij was dat moment 13 jaar geleden al. Maar hé, beleving van tijd is subjectief. Al denk ik dat het wel scheelt of je 13 jaar lang de boel mag verkloten, of dat iemand al veel sneller tot de conclusie komt dat leraar Maatschappijleer een passender carrièrepad is.

Je kunt ook zeggen: beter laat dan nooit. Eerlijk, ik had mijn geld gezet op nooit. Wat Rutte ineens tot inkeer heeft doen brengen? Lijkt mij vrij eenvoudig: nog enigszins het geveegde lijf redden. Ik denk dat de aanstaande motie van vandaag hem anders per direct had doen opstappen. En die eer wilde hij toch graag aan zichzelf houden. Het blijft nu eenmaal een politiek berekenaar.

Slappe praatjes als landsbelang en ik doe het voor Nederland, daar geloof ik niet in. Werkelijk denken in het belang van de natie zou betekenen dat hij al veel en veel eerder had moeten opstappen. Kan ook zijn dat Shell of Unilever gewoon nog niet de juiste vacature beschikbaar had.

Het is een klein beetje feest vandaag. En tegelijk met de rem erop. Want komt er nu werkelijk nieuw bloed, een frisse kijk, een andere wind? Ik betwijfel het. Hoe vaak is dat al niet geroepen?

Hoe dan ook, adieu Mark. Ik wens je groeiend gezond verstand. Opdat je ooit oprecht je excuses kunt maken voor alle schade die je hebt aangericht. Ik kijk daarom uit naar je autobiografie 'De Puinhopen van Rutte'. Dan dansen we tijdens de lancering in een puike opvanglocatie, met enig fortuin bij jou om de hoek, samen de Pimmetje Horlepiep.

#waanvandedag