Kop van Janus

Is tijd echt iets om te doden? Het is de eerste vraag die opdoemt wanneer ik inlog om hier even iets van me te laten horen. Ik ben onderweg naar Groningen en de rit is, als alles gewoon gaat zoals het moet, prima te gebruiken om te lezen en typen. Waarvan akte.

Afgelopen weekend trilt nog een beetje na. De twee optredens, hoe verschillend ze ook waren, hebben precies gedaan wat ik toch altijd een beetje hoop (en u weet hoe ik over hoop denk, kun je nagaan). Adrenalinestoot en her en der een veer waar de zon niet schijnt. Nu is het mij niet eens om dat laatste te doen, maar leuk is het wel – het kietelt en als ik ergens wel tegen kan is het dat.

Als het over omkijken gaat kom je al snel bij de poppenkast die Omtzigt en consorten heet. Oké, fan van hem en zijn partij ben ik niet, maar toch ben ik geneigd zijn uitleg eerder aan te nemen dan het gesnoef, gesnotter en gemopper van die andere drie januskoppen (vier als je Plasterk meerekent, ook zo'n mens met droeftoetermoraal). Het zal wel komen door de bijna onvermoeibare inzet van Pieter rond de toeslagenaffaire.

Ik luisterde gisteren naar een interview met Renske Leijten, de andere pitbull die alle toeslagvuiligheid boven tafel kreeg. Toch een gemis (en tegelijk begrijp ik haar redenen) dat zij geen deel meer uitmaakt van het plastic pluche. Het zijn zulke mensen die je wel graag op de juiste plek ziet.

Wat dat betreft kan ik mij vinden in de ideologie van een kabinet met de geschikte personen op de juiste plaats. Weg met die uithollende karikaturen van partijpolitici, de kortetermijndenkers, de over lijken gaande mentaliteit. Alles om elke vier jaar weer herkozen te worden, terwijl ondertussen een groot deel van de bevolking keer op keer alle leugens voor zoete koek slikt. Opportunisme en visieloos navelstaren, kom maar door met de sloophamer.

Slopen. Het filmpje van Wakker Dier over sloopkoeien al gezien?

Nou. Op naar wat vertier. Zwolle in zicht en recht zo die gaat. Even opwarmen. Kom er maar in SWANS – Low Life Form (live)

#waanvandedag