Lifter

Voor je budgetvriendelijkheid hoef je het niet te doen, Ekoplaza. Maar ja, ik wilde nu eindelijk de filterkoffievariant van de notenkoffie wel eens proberen. En daar zouden ze 'm hebben. Het is amper vijf minuten fietsen, maar wel door een kakkiedrukke buurt. Omgeving Dappermarkt. Terrassen tot over het fietspad, het ene gat na het andere in de weg en de losse stoeptegels vliegen je om de oren. Nou ja, en dan dus de bizarre hoeveelheid mensdieren. Met wat slalommen en anarchistisch verkeersgereutel kom je er wel. Ofwel, reden genoeg om vooral die route uit te stellen tot het echt om mij moverende redenen niet anders kan.

De winkel zelf is dan weer een oase van rust, een tikje deprimerend zelfs. Net als het schap waar mijn bezoek voor was bedoeld. Niks geen filterkoffie die ik blief. Wel talloze andere soorten gewone koffie en varianten op de oplosnotenkoffie. Maar ja, die wil ik dus allemaal niet. Om toch zeker te willen weten of ik ergens overheen keek, dingen niet zag die er heus wel waren, vroeg ik het aan een energieke winkelmedewerker. Het beestje knielde neer voor het schap en schatte mijn wijzende vinger net niet op de goede hoogte. Hij dacht dat ik naar gewone koffie wees. Ook een leeg vak in het schap. Die was helaas vandaag niet binnengekomen, meneer. Nee, maar ik bedoel die, maar dan de filterkoffie van dat merk. Oh. Die? Filterkoffie? Nee, die hebben we helaas niet. Nooit gehad ook, ik denk niet dat het bestaat. Maar op jullie website staat het wel, dat jullie 'm hebben, juist die filterkoffie. Ik zuchtte zonder dat hij het hoorde en zag; lang leve de mond- en neuszeer. Dit is dus precies waarom ik in geen enkele winkel iets wens te vragen. Ze zeggen je alleen maar wat je al weet, een uitzonderlijke uitzondering daargelaten. Wat hij mij in een vlaag van klantvriendelijkheid nog wel wees waren de filterzakjes. Oké. Ja. Iets met een kluitje, riet en een modderschuit. Steek die vlag maar waar de zon niet schijnt. Omdat ik ook niet helemaal over wilde komen als zeurkous met een doodlopende missie, ben ik met twee winterpenen, een zakje dadels en een halfje brood dezelfde weg in tegenovergestelde richting weer terug gefietst. Ja, mopperend. U kent mij.

Om in stijl af te sluiten. Filter. One.

#waanvandedag