Nieuwsgaar

Of het nou echt nieuws is dat Markje zijn haartjes weer heeft laten knippen, dat er nauwelijks plek is op puppycursussen, of dat Richard Krajicek buikspieroefeningen doet op zijn kantoor in een leeg Ahoy? Mwah, niet echt hè. Het geeft wel een interessant beeld van hoe wij, hongerige nieuwsconsumenten, dagelijks worden voorzien van een hoop prut in ons walnootje. Je hebt er niks aan. Rijst direct de retorische vraag: waar heb je dan wel wat aan?

Omdat ook ik iedereen met zuur plezier mijn niksigheid voer, is het goed te weten dat ik dan eindelijk twee nummers grotendeels op heb kunnen nemen. Ook gisteren weer een paar uur flink lopen kutten om tot de schijnconclusie te komen dat het 'm niet ging worden. Moedeloos wilde ik een rondje gaan lopen. Maar nee. Toch nog even iets anders proberen. En met hulp van een paar aanwijzingen op afstand van De Vrouwe – zij zat aan een kopje thee in een geheel andere regio – is het dan toch gelukt. Op naar de laatste riedel, de drums. Altijd lachen.

Vandaag ruiken mijn vingers weer vertrouwd zondags. Natuurazijn. Daar maak ik mee schoon in de boekhandel. Straks smeren we weer wat zwarte lak over mijn nagels, die ik nu ook echt nagels kan noemen, en dan ruikt het naar instant hoofdpijn. Ik schreef het al, stoppen met nagelkluiven is afzien en lijden als een dikke Jezus zonder kruis.

In afwachting van het huiswerk dat ik zo zal gaan doen met dochterlief (lang leve de telefoon en het oeverloze internet) speur ik het nieuws nog even door. Op zoek naar schokkende dingen als zelfdodende kaasschaven en een langverwachte doorbraak in het onderzoek naar een anticonceptiepil voor mannen. Niet voor niets dat zo'n bericht net voor Internationale Vrouwendag wordt geplaatst. Doorzichtigheid pur sang. Maar hé, zodra die pil er is wil ik 'm best proberen hoor. Het ding schijnt op plantaardige basis te werken – op zich wel treffend als je het over zaad hebt.

Genoeg nu. Tijd voor een zondagmiddagmuziekje. Iets met keiharde punk, ranzige pop of een moppie indie-folk. Als het maar verheffend is.

#waanvandedag