Ooglap

Terwijl haar peuter her en daar wat boeken uit de kasten trok en de planken testte op hun stevigheid door er aan te gaan hangen, vroeg zij mij of ik ook wist waar de piratenboeken stonden. Ze had gezocht bij de P maar daar had ze niets gevonden. Het zou wel erg leuk zijn als er een piratenboek was. Ze hadden afgelopen weekend namelijk zijn slaapkamer helemaal in piratenstijl gebracht, dus ja, daar paste nu wel een mooi piratenverhaal bij. Wat ik natuurlijk heel goed begreep. Ik knikte en dacht na, zocht bij de peuterboeken op thema en zonder thema. Keek voor de zekerheid nog even in de computer. Niets. Nou ja, van alles over piraten, maar ongeschikt voor peuters. Op zich best verwonderlijk. Dat vond zowel zij als ik.

Ik liep nog eens naar de kleine themaboeken. Kreeg zowaar een ingeving: Stoere Figuren! Daar moest toch wel iets bij staan. Ridders, rebelse meisjes, lieve monsters met een cape, Nijntje op sokken. En ja hoor, Aadje Piraatje. Iedereen blij.

Een minuutje later zat het jongetje bij zijn moeder. Ze las voor en dat deed ze op enthousiast volume. Geeft niks, het was verder vrij stil en het ventje was het ook vast zo gewend. Helaas was zijn aandacht er niet helemaal bij. Na twee zinnen had ie er genoeg van en begon aan een heuse balanceeract op de rand tussen de trap en de hellingbaan. Echt heel hard vallen doe je daar niet. Je houdt er hooguit een ooglapje aan over.

Door al die piraterij zit sinds vanochtend mijn lieve schat M.I.A. in m'n hoofd. Fly Pirate. En da's niet erg.

#waanvandedag