Prikkie

Het is een morele ramp van historische proporties die toekomstige generaties zal schokken.“ Dit is de afsluitende zin van een artikel over hoe het rijke Westen doodleuk schijt heeft aan het arme Zuiden. Niet voor het eerst en niet voor het laatst, voeg ik daar dan zelf maar aan toe.

Het gaat hier om de verdeling – of beter: het niet verdelen – van vaccins. Met als rode draad een laf verhaal over verantwoordelijkheden afschuiven, indekken en wegkijken. Juist het deel van de wereld dat al zo lang de klos is, geplunderd en kapotgemaakt, krijgt er zo nog een zoveelste dikke klap bovenop. We do not give a flying fuck. Zo simpel is het.

Mij bekruipt dan weer hetzelfde gevoel dat ik had toen het over vaccineren ging. Ik vond het moreel verwerpelijk, de wetenschap dat ik met mijn witte armpje bloot netjes in een welgestelde omgeving mijn prik kon ophalen, terwijl juist het deel van de wereldbevolking dat door onze schuld veel kwetsbaarder is nog verder ernstig benadeeld zou worden. Mijn prikken hebben consequenties voor de levens van anderen. Begrijp me goed, iedereen gun ik z'n prikkie, maar dan ook wel echt iedereen.

En ja, het slechts een voorbeeld van de hele godvergeten zwik van alles wat er scheef is, van de lijken waar wij hier in het Westen over gaan. Niet omdat we dat allemaal zo bewust doen, maar feit is dat onze leefstijl, ons oeverloos geconsumeer, (in)direct verantwoordelijk is voor de catastrofes die volop aan de gang zijn. Anderen mogen eindeloos lijden voor onze welvaart (ook weer zo'n misleidend en veel te positief klinkend woord). Probeer daar maar mee te leven. Dat kan door de mafkezen die deze dodelijke keuzes maken een schop onder hun kont te geven. En dan druk ik met zacht uit. Weg met de lijkenpikkers, de kapitalisten, de farmaceuten, de neoliberalen en noem de hele bende maar op. En houd tegelijkertijd je eigen keuzes tegen het licht. Schrik niet.

Om gezellig af te sluiten. You Don't Care About Us. Placebo. De titel en de video kun je gerust interpreteren vanuit het perspectief van alles wat (nog) leeft op het zuidelijk halfrond.

#waanvandedag