Scoren

U kent mijn gemengde gevoelens bij het fenomeen dik gesponsorde sporten. En omdat ik ook net een mens ben, kijk ik op dit moment met een schuin oog live naar het WK voetbal. En ja, ik heb ook al wat samenvattingen bekeken van de andere wedstrijden. Best prima tijdens het zondagse ontbijt met achter mijn laptop uitzicht op het natte groen van de Amerongse Berg.

Mijn schuine oog trok opeens helemaal recht toen ik de godvergeten reclames zag. Want ja, rust. En dan moeten wij in moordend tempo direct weer op onze plek worden gezet en volledig doordrongen raken van ons consumentisme. Uiteindelijk zijn wij slechts koopvee in onze hokjes van vijftig vierkante meter met vrije uitloop naar andere winkels.

Behalve dat ik mij kapot erger aan de schreeuwende boodschappen en de toon alsof we allemaal ontoerekeningsvatbaar naar ons scherm staren (vooruit, die plank wordt raak geslagen), sprong er vooral één boodschap uit.

ING. U weet wel, de bank die alles wat oranje is flink wat geld toestopt en graag koketteert met hun leeuwtje (die vast in werkelijkheid ook gewoon een wild zwijn is). Er is een filmpje gemaakt waarin twee spelers van het damesteam een bal tussen ernstig vervormde doelpalen proberen te schieten. Daarna de kreet “Doelen voor Gelijke Kansen” – omdat er nog heel veel ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is in het voetbal. Wat ook zo is. En niet alleen in het voetbal. Goedemorgen. Daarna nog een stoere leus dat ING strijdt voor gelijkheid. Ja. Nou, toen heb ik even gevloekt en zuur gelachen. ING en gelijkheid in één zin. Dan ben je een struisvogelmarketeer hoor.

Omdat ik niet zomaar wat het digitale wereldje in wil sturen, heb ik het voor de volledigheid nog maar eens opgezocht op de website van de Eerlijke Geldwijzer. En inderdaad, ING bungelt steevast onderaan de lijst en scoort onder andere op gendergelijkheid qua beleid een 4 en in de praktijk gewoon slecht. Sowieso scoren zowel ING als ABN AMRO op geen enkel punt goed, hooguit matig.

Ofwel, ING profileert zich als een maatschappelijk betrokken bank, strijdend voor gelijkheid. Tuurlijk. Kom maar binnen met de Pinokkio -award.

Of, zoals mijn goede vriend jd meatyard zou zeggen: Blow it out your arse.

#waanvandedag