Steenram

Ach, ik weet ook wel dat u het mij niet kwalijk neemt dat ik hier de laatste weken meer niet dan wel de leeshonger stil. Toch vind ik het netjes om te melden dat ik mij daarvan bewust ben. Het is karig om niet te zeggen mager. De punten en komma's, de mitsen en maren, de letters, woorden en zinnen. Ze zijn er heus. Dagelijks schiet er iets door mijn rare hoofd waarvan ik denk: even iets over schrijven straks. Maar dan is straks ineens later en later is dan zomaar bedtijd en bedtijd de volgende dag wanneer de riedel opnieuw begint. Als zand door de vingers, lieve lezers. Dat zijn de dagen, korrelig en zout.

Om er niet al te meewarig poëtisch over te doen: de dagen zitten gewoon vol. Met zo ongeveer dezelfde dingen waar de dagen van u ook mee worden gevuld. Dus heel bijzonder is het allemaal ook niet. Daarom weet u ook als geen ander hoe verdraaid ingewikkeld het kan zijn om dan toch iets te doen waar je best plezier aan beleeft, maar waar je simpelweg de uren of zelfs halve uren tekort komt. Doe je verder verdacht weinig aan.

Ondertussen is het nog altijd een puinzooi op de planeet en u en ik weten ook heus wel dat het niet zal veranderen. We slenteren en sleuren gewoon van de ene naar de andere uithoek van ons desastreus bestaan en dat is het dan. Beter wordt het niet, nee echt niet. Leer er maar mee om te gaan dat we nu eenmaal de verdoemde diersoort zijn die de anderen het leven onmogelijk maken en ondertussen net zo hard het eigen bestaan ondermijnt. Zo tragisch zijn wij, punt. Dat komt niet goed. Nooit. En is dat erg? Welnee. Je kan het maar gehad hebben. Dan kan de planeet ook weer verder met waar die toch al mee bezig is, maar dan weer op z'n eigen manier. Totdat ook die op een zeker moment de geest zal geven. Ook dat is een voldongen dingetje. Moeten we niet moeilijk of dramatisch over doen.

Zeg eerlijk, heeft u dit nu echt gemist? Vast niet. Neemt niet weg dat ik er weer een potje plezier aan heb beleefd, geheel in lijn met het egocentrische gedachtegoed van mijn soort.

Laat ik er een wijsje achteraan gooien, naar goed gebruik. Hier. De nieuwe Rammstein. Zeit. Mooi werk. Met grote dank aan collega B.

#waanvandedag