Stopcontact

Ik typ dit terwijl ik wacht tot een van de chatters bij mij komt. Ja mensen, dat is het leven anno nu. Je kunt je vraag stellen via een website, flikkert je woordjes in een chatbox en dan komt er een chatter naar je toe. Op zich best een spannend dingetje. Helaas valt het altijd weer tegen en blijkt het de zoveelste chatbot te zijn. Had je vroeger honden voor. Dan gooide je een bot, dat diertje vloog erachteraan, helemaal blij, knaagde zich een ongeluk en jij maar praten tegen je mormel. Praten is nu dus chatten. Klinkt heel gezellig.

Ondertussen vraag ik mij ook af hoe erg een gaslucht in de berginggang eigenlijk is. Het hangt er al sinds ik hier woon. Soms wordt het heviger en daarna zwakt het weer af. De boel is nog steeds niet ontploft. Toch lijkt het mij niet per se de bedoeling dat je op z'n tijd wordt bedwelmd als je braaf je fietsje binnen wilt zetten. Vandaar dus mijn vraag aan de chatbot. Maar de chatter is nog steeds onderweg, blijkt. Botjes vangen, denk ik.

Ook zoiets. Dan is het dus zo dat de chat een digitale aangelegenheid is, maar de chatter zelf nog steeds iets van een analoog leven leidt; want die is volgens de berichtgeving nu onderweg. Wat de kans op een echt persoon die mijn vraag gaat beantwoorden vergroot. Desondanks reken ik er niet op. Het zal het zoveelste trucje zijn om mij te willen doen geloven dat contact nog echt contact is. Terwijl het uiteindelijk vooral stopcontact is.

Oh, grappig. Ik krijg nu een bericht terug in het Engels. Dat ik op werkdagen van 9 tot 16 uur contact op kan nemen. Raar. Ik stelde mijn vraag om tien voor vier. En dan krijg je om stipt vier uur zo'n geautomatiseerd bericht. Zie je wel. Er was helemaal niemand onderweg en de chatfunctie blijkt de zoveelste moderniteitsfarce te zijn. Je kunt er tegen praten zoals je je eigen voicemail in kunt spreken en dat afluistert tot je langzaam maar zeker alleen nog maar bellen blaast en in jezelf woont.

Laat die gaslucht maar. De boel ontploft vanzelf wel. Ik heb mijn best gedaan. Ik wilde gezellig chatten over mogelijk brand- en ontploffingsgevaar. Maar ja, dat kan dus pas morgen weer. Of nee, ik lees in hetzelfde bericht dat wanneer ik niet wil wachten ik een contactformulier kan invullen. Wow. Een contactformulier. Dat zal de boel aanzienlijk versnellen.

Op naar een afsluiter. Babylon's Burning. The Ruts. Toen punk nog heel gewoon was.

#waanvandedag