Waggie

Het was vroeg in de avond even slikken. Weer terug in de overprikkelende omgeving die Amsterdam heet. Ondanks dat we maar een paar dagen weg waren was de schok, net als altijd trouwens, weer stevig. Alle mensen, al hun geluiden, al hun geuren en al hun gehaast. Het overvalt me altijd opnieuw, ook na een minuscule vakantie in een oase van rust. Maar goed, alles went uiteindelijk. Daarbij, het is een relatief luxeprobleem. Over ruim 24 uur begint de volgende week vakantie, dan zijn de Ardennen weer aan de beurt.

We zwaaiden vanochtend Wageningen uit en brachten nog een ruime middag door in Arnhem. Ook zo'n plek waar we ons prima op ons gemak voelen. We parkeerden de leenauto aan de rand van de stad, net voorbij Oosterbeek, en liepen in goed twintig minuten langs de Rijn naar het centrum. Daar dwaalden we door de voor ons bekende riedel met een bezoek aan een boekhandel, een muziekwinkel en een pauze op een terras. Daarna weer terug naar de auto (lang leve mijn schuldgevoel) om ons een weg te banen door de verkeersdrukte op de snelweg. Grappig, want zo snel gaat het allemaal al jaren niet meer daar.

Auto's. Rare dingen toch. Ze zijn, dat geef ik heus toe, soms erg handig. Maar zelfs dan niet noodzakelijk. Dat zijn ze nooit. Het maakt dingen makkelijker, dat wel. Soms dan. Want een auto in Amsterdam is een drama. Zeker als je geen parkeervergunning hebt. Dan zijn het ineens heel onhandige dingen, die dingen op vier wielen met hun uitlaatshit. Uiteindelijk hebben we een enigszins budgetvriendelijke oplossing gevonden voor het stallen van een kleine 48 uur ijzer op rubber. Zoals gezegd. Luxeproblemen. Het onderstreept ook nog maar eens hoezeer ik zo'n ding niet zou willen bezitten, zeker niet zolang ik in een stad woon. Geef mij dan maar deze variant van lenen en als dat niet kan, dan huren. Deelauto's en -opties genoeg. Maar het allerliefst zou ik zien dat alles met de trein bereikbaar was. En dat we dan een privécoupé zouden hebben. En een regenvrije bakfiets. En gewichtloze bagage.

Tijd voor wat nachtrust. Passend muziekje erbij. If Only Tonight We Could Sleep. The Cure.. Prachtplaat.

#waanvandedag