Zwaan en meer

Knobbelzwanen zijn inheemse dieren. Net als alle andere inheemse dieren zijn zij beschermd, namelijk door de Wet Natuurbescherming. Dat betekent dat er niet op ze mag worden gejaagd, ze mogen niet worden gevangen, ofwel: gewoon lekker met rust laten. Logisch.

Maar ja, met logica kun je een planeet redden, dus waarom zou je dat in hemelsnaam toepassen. Voor hobbyjagers is er nog een prachtexcuus om knobbelzwanen uit de lucht te schieten: de dieren zouden schade aanrichten. Niet dat die schade is bewezen, maar zolang niemand verder z'n mond opentrekt worden er jachtvergunningen verleend. Routineklusje op het gemeentehuis. Hier, stempeltje, ga maar lekker schieten. Veel plezier!

Ik kijk uit naar de dag dat de zwanen terug gaan schieten. Gewoon, omdat de mensensoort al eeuwen aantoonbare en bewezen schade aanricht die zo groot is dat een hele planeet naar z'n grootje gaat. Dat is voor niemand fijn. Afschieten is dan de enige oplossing, geheel volgens menselijk gebruik en gedachtegoed.

Zo, dat moest me toch even van het hart.

Vanmiddag was het erg fijn om mijn ouders weer eens te zien in het echie. Bonus was dat mijn vader mij, gewapend met rollator en zuurstof, op stond te wachten bij het station. We zijn samen naar hun huis gelopen. Zonder al te dramatisch te willen doen: een ruim halfjaar geleden had ik niet meer durven rekenen op iets wat zo gewoon zou moeten zijn.

Sluit ik af met de wens dat er op een mooie dag geen Internationale Vrouwendag meer nodig is. Tot die tijd maak ik een diepe buiging voor het sterkste geslacht en deel ik een video die mij steeds opnieuw raakt.

#waanvandedag