ego echo

geweld

Ik geef de schuld net zo makkelijk aan alle consternatie gisteren met die fikkende olievelden, pompende prijsstijging, beursdaling, jemig, nou, ik was het even kwijt. Zo bleek tenminste toen ik de boel nog eens nalas. Maar ja, toen hadden mijn volgers via e-mail al een berichtje ontvangen. U begrijpt dat ik mijn post hier ter plekke op de website direct heb aangepast, maar ik moest de schande van de vergissing en verwisseling van de woorden kelderen in plaats van stijgen een dag lang doorstaan. Vreselijk natuurlijk. En daar deed vrouwlief nog eens een schepje bovenop met haar opmerking dat wij, de mens, het vuur niet hebben uitgevonden. Mijn tegenwerping dat wij wel uitvonden hoe we het konden controleren (hoewel het niet geheel verrassend nog wel eens ernstig fout gaat) en dat de lezers heus wel zouden snappen hoe ik het had bedoeld, maakte het er voor mij nog ingewikkelder. Wat een dag was dat zeg. Shame on me.

Verder kan ik er vandaag nog maar weinig chocola van maken. Behalve dat ik de veegpieten toejuich en tegelijkertijd niet snap waarom ze nog steeds kroeshaar moeten hebben. En dat in een tijd dat een museum eindelijk eens lef toont en de Gouden Eeuw als naamgeving in de ban doet. Uitstekend. Zo goud was het allemaal niet. Wij vierden hier in ons kutlandje hoogtij, ten koste van anderen. Overigens iets wat nog altijd globaal aan de gang is. Wat nog eens wordt onderstreept door het huiswerk van mijn dochter. Geschiedenis, aardrijkskunde, kolonisatie, christendom dat met geweld de wereld overgaat, het is om ziek van te worden. Ondertussen poept men alhier in den broek vanwege islamisering. Het zal dan toch wel karma zijn, denk ik. Hoewel ik killing in the name of welke overtuiging dan ook per definitie afkeur. Gij zult niet doden, niet onderdrukken, niet bekeren, en gewoon eens samen gaan leven. Een utopie, ik weet.

Overigens, over huiswerk gesproken. Ik zag bij het dichtdoen de kaft van het geschiedenisboek. De afbeelding is schokkend. In de stijl van de jaren 20-30 zien we een stoere matroos die een vrouw ver achterover houdt en haar vol op haar mond kust. De vrouw heeft hier blijkbaar niets tegenin te brengen, moet de stoere brute kracht ondergaan, en houdt met een kuis lijkend gebaar met een hand haar rok tegen haar benen. Een misselijkmakend staaltje seksistische propaganda van uitgeverij Malmberg, als u het mij vraagt.

Verder wens ik u een prettige dinsdag, de dag waarop we prins carnaval de das omdoen en met een tas vol niks huiswaarts keren. Alaaf.

#prinsjesdag #seksisme #slavernij #waanvandedag #geweld #religie