ego echo

vlag

Sinds vorige week lopen er weer een aantal geslaagden rond, gewoon zomaar, vrij in het wild. Bizar natuurlijk, maar los daarvan: gefeliciteerd. Weer een stap dichter bij een werkplek of een uitkering. Of geen van beiden. Misschien ga je nog wel verder met je leerfetisjisme, kan ook. Wat ik je vooral wil meegeven is dat de maatschappij meer rebellen nodig heeft. Mensen die tegen de stroom in gaan en kaders durven te negeren. Massamensen zijn er al genoeg. Verder geen druk hoor. Doe gewoon wat je denkt dat goed is, dat vooral. Als ik er verder maar geen last van heb. Dat is al heel wat.

Wat mij in deze tijd van het jaar steeds weer boeit (er stond eerst irriteert, maar dan was het gelijk weer zo negatief, dat kan altijd nog weet je) zijn die stokken met vlaggen en dan de schooltas die daar ook nog eens lekker meewappert. Gezellige boel hoor. Ik heb al heel wat tassen en vlaggen gezien in allerlei kleuren, vormen en maten. Door al dat gevlag en gewapper ben ik eens gaan zoeken (en vinden) naar hoe dat nou zit met het vlagprotocol in ons land. Er is geen enkele wet, zo blijkt. Er zijn alleen gebruiken. Je mag elke dag de vlag uithangen. Of je nu met succes een rolletje drop in een keer naar binnen hebt gewerkt, een driedubbele salto achterover voor een kwart (nog knap!) hebt gemaakt, of dat je zonder met je ogen te knipperen je tong een half uur uit je mond hebt laten hangen: het maakt niet uit. De vlag kan uit. Zelfs als je gewoon de hele dag op je nest ligt en hooguit eens een keer aan je reet krabt, ook goed. Vlagt u maar. Zelfs 's nachts is prima. Maar dan graag wel met een lichtje erbij, dan kan iedereen de driekleur blijven zien.

Tja, ik vind het hoe dan ook een hoop nationalistische stierenstront. Ik heb al niets met welk vlagvertoon dan ook of enige andere vorm van nationalisme. Ik vind het allemaal een zooi bagger die alleen maar leidt tot een bak ellende, steeds opnieuw. Maar als het dan ook nog eens niets uitmaakt wat je wanneer met die vlag doet, dan riekt het vooral naar een stukkie NL-marketing van heb ik jou daar. Zolang we maar de vlag uithangen is alles goed. Raarrrrr.

Dan nog dit: je bent evengoed geslaagd als je nergens een diploma voor haalt hoor. Nou ja, oké, een veterstrikdiploma is handig. Dat scheelt struikelen, vallen en weer opstaan. En het scheelt vooral die takkenherrie van klittenband. Halleluja.

#waanvandedag #geslaagd #vlag #nationalisme