Wespentaille

Soms zou ik een fruitvlieg op een bananenschil willen zijn. Gezellig iedereen irriteren en er zelf geen last van hebben. Hoewel, zeker weten doe ik dat niet. Misschien is een fruitvlieg een hoogbewust wezen dat allang in de gaten heeft dat er meer is dan een klimaatverandering met onvermijdelijke gevolgen. Ik noem maar wat. En dat betekent dan weer dat ik helemaal geen fruitvlieg wil zijn, ook niet op een overheerlijke bananenschil. Alsnog teveel kopzorgen.

Wat ik mij laatst bijna hardop – en lusteloos door de supermarkt sloffend – afvroeg: hoe zit dat eigenlijk met het paardenmiddel. Wanneer is er ooit iemand geweest die dacht dat het middenstuk van een paard het, ondanks het nogal rucksichtloze karakter van dit gegeven, ultieme medicijn zou zijn. Terwijl paarden over het algemeen worden gezien als edel dier. (Waarom zij wel en de andere dieren niet, is mij overigens een raadsel. Net zoals de mens blijkbaar in een verheven categorie zit. Maar oké, dat terzijde.)

Er is blijkbaar een tijd geweest dat het paard van toen de fruitvlieg van nu is. Zoiets. Want fruitvliegen zijn behalve irritant óók heel nuttig. Er wordt flink wat mee getest in laboratoria. Je mag als mens gewoon alle mede-dieren martelen omdat we stiekem allemaal godsgestoord zijn, dus vooruit dan maar. Zo zal er destijds ook flink in paarden zijn gehakt en gezaagd om te ontdekken dat wanneer je het allemaal echt niet meer weet, je altijd nog iets met hun middel kan doen. Nou, en laat ik het nu echt allemaal even niet meer weten. Of beter gezegd: ik weet niks, wist niks en zal nooit weten. Ergo, een gekmakende onnozelheid is alles wat ik weet.

Om toch een beetje constructief te eindigen, deel ik met liefde een artikel van De Correspondent. Over hoe het 'oude normaal' precies is waar we niet naar terug moeten willen. En dat in heldere taal, sterk onderbouwd en nog veel belangrijker: volledig naar mijn hart en onderbuik. Leestijd ongeveer 15 minuten. Doe er je wijsheid mee. Graag gedaan. Dan fantaseer ik ondertussen nog even door over hoe varkens mensen met miljoenen tegelijk slachten, hoe fruitvliegen allerlei tests op mensen uitvoeren en hoe bomen mensen omzagen.

#waanvandedag #jelmermommers #decorrespondent #fruitvlieg #paardenmiddel #100DaysToOffload