Eikels

Misschien dat ik mij op een dag in de nabije toekomst aan een boom vastbind. En dan maar duimen dat het helpt.

Ik las opnieuw over de dreigende verbreding van de A27 en hoeveel bos ervoor moet worden gekapt in Amelisweerd. Treurniswekkend. Die snelweg is nu al tien banen breed en dat moet volgens de predikers van eeuwige groei naar veertien. Die zullen uiteindelijk ook gewoon weer vol staan met ronkende files, wees gerust. Want zoals keer op keer wordt bewezen trekt meer asfalt meer verkeer – en dus stilstand – aan.

Eerder deze week las ik over de zoektocht naar eeuwenoude eikenbomen zodat de torenspits van de Notre-Dame in volle glorie kan worden hersteld. Het moet namelijk precies zo worden als het was. Het gaat dan over minimaal 600 bomen die zullen worden gekapt. En ja, er wordt ook wat opnieuw geplant, maar echt joh, dat is niets anders dan een pleister op een grote open wond.

Behalve deze oude en waardevolle bomen zou er ook speciaal steen nodig zijn. Het oorspronkelijk gesteente is gemiddeld ruim 40 miljoen jaar oud. Als het niet anders kan, dan wordt er opnieuw naar gegraven. Beeld je heel even de gevolgen daarvan in.

Ik vind het alles bij elkaar een sterk staaltje godsdienstwaanzin met een dikke toef conservatisme. En dan druk ik mij, geheel in stijl, heel behoudend uit.

Verder las ik mij vandaag nog wat verder in over de verkiezingsuitslag en hoe het allemaal zo gekomen is. Om dan uiteindelijk de conclusie te trekken dat de boel erger is geworden, vind ik, en het einde hiervan niet in zicht is. Een vijfde van de kiezers stemde uiterst rechts. Niet eerder was dit het geval in Nederland.

Dan is er gelukkig nog de roes van het eind van deze middag. Met vriendin en kunstendeler S gaan we fijn wat thee drinken en praten over een nieuwe horizon.

Oh romantiek, gedenk te sterven en leef. Voor je het weet word je gekapt.

#waanvandedag #politiek #kunst