ego echo

humanisme

Het komt best wel eens voor dat ik hier inlog en geen idee heb wat ik ga schrijven. Ik weet vaak van alles te bedenken over wat ik wil schrijven, maar vaak genoeg komt het daar helemaal niet van. Dan gaan de gedachten gewoon op pad en volg ik maar een beetje. Dus als je denkt dat je een vrije wil hebt: nope.

Dat is overigens wel interessante kost hoor, dat idee van een vrij wil. Ik geloof er namelijk niet in, maar twijfelde er soms wel aan. Inmiddels ben ik volledig om. Ik geloof niet in de vrije wil. En ook niet in de ziel. Ook daar ben ik na veel, heel veel (je moet toch wat) nadenken, lezen en nog eens nadenken wel over uit. De ziel bestaat niet. De mens is, net als alles wat er is, gewoon een verzameling cellen die uit louter toeval (chaos) is ontstaan. De verzameling voert wat algoritmen uit, leeft als het ware z'n leven en sterft, wat eigenlijk gewoon een andere vorm van leven is. Je bent cellen, je blijft cellen. Of beter gezegd: atomen. Daar kun je ook weer op inzoomen, maar je begrijpt mijn punt.

Dat alles bij elkaar vind ik een heel geruststellend idee. En het zou kunnen helpen om heel veel gedoe te besparen. We geloven graag in het het idee dat we alles uit vrije wil doen, dat er een pad is, een weg, een doel waar alles naartoe moet leiden. Nog erger, dat het leven, ons leven, het individuele leven, maakbaar is. Als je maar hard je best doet, dan is alles mogelijk. Hier zie: de (neo)liberale valkuil. De humanistische doctrine. En dat er ook nog eens een ziel is die als een soort overstijgende entiteit de boel zin zou geven, zelfs als het allemaal in de soep zou lopen. Dan kun je altijd nog je ziel hebben gegeven.

Tja, dat is er dus allemaal niet. Geen weg, geen doel, geen pad, geen enkele zin. En daar is niets deprimerends aan, nogmaals: het stelt mij gerust in deze zichzelf verloochenende mensenwereld vol onrust, prestatiedrang, competitie en al dat soort gekmakerij. Zonder oog voor haar omgeving en diergenoten die evenveel waarde hebben en evenredig zinloos zijn.

Zo kan dat dus gaan. Inloggen, geen plan hebben en dan toch een hele hoop woorden en zinnen; een zinvol verhaal. Dat dan weer wel.

#humanisme #betekenis #ziel #vrijewil #waanvandedag #filosofie