Loop der kringen

Twee kleine likeurglaasjes, een sjaal met print en een witte kunststof botervloot speciaal voor de veganistische roomboter, woehoeeiii! Dat is de score van ons kringloopbezoek vanmiddag. Ik bedenk mij nu dat likeurglaasjes vast altijd klein zijn. Maar ja, als niet-drinker en volledig wereldvreemde in de alcoholgebruiken en aanverwante rituelen, moet of mag mij dit niet worden kwalijk genomen. Noem mij gerust een barbaar als het aankomt op promillage, afdronk, sterkte, zoet, droog en bokkenpruiken. Maakt mij niet uit, ik heb er niets mee, dus het doet mij ook niets. Mooi. Dan is dat duidelijk.

Ik ben trouwens in het algemeen nogal onwetend als het over hoe het hoort gaat. Ook dat wil ik graag zo houden. Zo blijf ik scherp. Althans, dat vertel ik mezelf graag kort voor het slapengaan. Niet dat het mij verder van een goede nachtrust verzekert, maar je kunt ook niet alles hebben.

Valt het op dat ik nu al voor de tweede dag op rij maar wat zit te bazelen over pruttie hier en pruttie daar? Ja? Nou, mij ook. En ook daar kan ik mij nu heel even niet al te druk om maken. Er is genoeg waar ik mij aan stoor, kapot aan erger en over opvreet, maar daar wil ik nu even verder niets mee op deze tere, kwetsbare plek op het net dat internationaal verbonden lijkt te zijn. Ja, lijkt. Want is er wel een nationaliteit in deze digitale wereld? Zijn er landsgrenzen? Of het is het, zoals ik vind dat het ook de analoge wereld zou moeten zijn, een plaats waar je welkom en vrij bent, wat je IP-adres ook is? Oké, dat is het dus. Dat adres. IP is ID. Dat definieert je afkomst, waar je je bevindt op dat moment. Het geeft je een identiteit. (Tenzij je een betrouwbare VPN-verbinding of ander fijn speeltje zoals Tor gebruikt, maar laat ik nu niet al te techno-nerdy gaan doen, het leven is al ingewikkeld genoeg).

Dit grensgedoe bleef hangen na het kijken van een Tegenlicht-uitzending van een week of drie terug. Hoe dat eigenlijk zit met mogelijke digitale landsgrenzen. De aflevering ging over de continue stroom aan nepnieuws en ook wat de waarheid dan wél is. Ook dat is een heel interessante vraag. Wat is de waarheid? Is er een waarheid, of zijn er waarheden? Mooi spul om weer een tijdje op te kauwen. Ik geef toe, het zijn geen bijster originele vragen, maar dat is sowieso een utopie. Onvermijdelijk: wat is originaliteit? Ik ben van mening dat het niet bestaat. Hooguit dat je iets voor het eerst op een bepaalde manier hoort, ziet, ruikt, proeft; ervaart. En dat dan alleen op dat specifieke moment. Op ieder ander moment had de ervaring best wel eens anders kunnen zijn, onopgemerkt of er zelfs helemaal niet geweest. Toeval dus. Daarvan weet ik wel, totdat het eventuele tegendeel voor mij vaststaat, dat het bestaat. Zonder toeval was ik hier niet geweest. Niemand, niets. Hoewel. Niets is alles en alles is niets.

En zo, lieve lezers, kan ik ongetwijfeld nog een uurtje, dagje, jaartje of ingebeelde eeuwigheid doorgaan.

#waanvandedag #filosofie #waarheid #identiteit #ID #IP #100DaysToOffload