ego echo

jarig

Terwijl het laatste licht van deze vijfde augustus de dag dooft en de nacht ons straks in aangenaam duister hult, nog een woord van dank aan een ieder en u in het bijzonder. Het was een mooie dag om stil te staan bij het ouder te worden.

Vannacht na de klok van twaalf werd ik al verwend met werkelijk schitterende cadeaus en warme wenskaarten. Vanochtend bij het ontbijt nog een lief bonusgeschenk (stiekem lag er dus nòg een pakje in de kast!).

Ik werd onder andere gebeld vanuit Cambodja waar dochterlief bijna vier weken haar regendans doet. Zelfs mijn vader zingt sinds een paar jaar een verjaardagslied door de telefoon; waar mijn moeder doorgaans doorgaat voor de vrouw met de zangstem, laat zij vaders deze keer zijn kunsten ten gehore brengen. Lieve berichten komen binnen van overal vandaan.

Een meer dan ontspannen dag. Op de fiets door de stad naar onze favoriete platenwinkel. Lunch ter plekke, struinen door de bakken tweedehands cd's en dvd's om dan uiteindelijk met amper twee exemplaren te vertrekken. Juist dat maakt het zo'n voldane zoektocht: kwaliteit boven kwantiteit.

Een wandelrondje over de grachten waarbij we ons toerist in eigen stad voelen met overal bootjes vol Amerikanen, Engelsen en Italianen. Althans, dat is wat de boventoon voert. Daarna weer op de fietsjes richting onze eigen buurt en relatieve kalmte waar we onszelf verwennen met een pizza voor hem en een pasta voor haar. Koffie met iets lekkers toe en dan naar huis. Door het park. De regen dreigt tegen beter weten in en de zon streelt haar haar.

#waanvandedag #geboortedag #jarig

Er is er een jarig, hoera! Jemig, 15 jaar alweer en hemeltergendje lief, wat lijkt het alsof het gisteren was. Je deed er gezellig lang over om je moeder te verlossen van haar ach en wee. En ik maar meepuffen. Als gevolg daarvan hyperventilerend en half in paniek naast haar in een suffe poging te helpen om jou met liefde te lanceren; gelukkig gewoon thuis in jouw kamer. Bibberend stond ik naast het bed, halsoverkop verhoogd op lege kratten, want het leek jou wel een aardig idee om wat vroeger dan gepland tevoorschijn te toveren.

Uiteindelijk was het inderdaad nogal magisch om jou vast te houden met al die malle kleren aan. Het leek mij volledig misplaatst. Zo was je kwetsbaar en zat je onder het bloed en smurrie en zo was je ineens gewassen en aangekleed. Dit is wat wij doen met hulpeloze wezentjes. Welkom in deze belachelijk idiote wereld, lieve kleine grote meid. Ik dacht het toen en denk dat nog steeds. Ik hou van je.

#verjaardag #geboortedag #dochter #jarig