ego echo

boot

Vanaf station Amstel fiets ik vaak met een omweg naar huis. Tenminste, als het niet regent en de wind zich een beetje gedeisd houdt. Dat gaat dan zo langs het Flevopark richting de Nesciobrug en dan net daarvoor weer naar links langs het kanaal over de smalle dijk terug richting Amsterdamse brug en dan de wijk in. Tot zover deze aflevering van Fietsen Met Een Routebeschrijving Waar Je Verder Bizar Weinig Mee Kan.

Terwijl ik de zijwind langs het kanaal gezellig wat zweetdruppels gunde, bedacht ik mij iets. Ik zeg er alvast bij: het slaat niet echt ergens op, is totaal niet relevant en je kunt met gemak een willekeurige andere gedachte hiervoor in de plaats hebben. De wereld zal haar rondjes draaien, de zon komt op en gaat weer onder. En toch leek het mij wel een geinig dingetje. Namelijk, hoeveel zou de zeespiegel zakken als over de hele planeet alle boten uit het water zouden verdwijnen? Ongetwijfeld maakt het nauwelijks ene ruk uit. De welbekende druppel op een gloeiende plaat.

Hoewel, niet helemaal. Het scheelt een flinke slok brandstof inclusief het boren naar, delven van en dan nog de uitstoot van al dat industrieel genot en de uiteindelijke boot die er mooie wolken vuile lucht van maakt en dito intrigerende olievlekschilderijen op het water. Dus ja, dat scheelt indirect ook een hoop zeespiegelstijging. Maar, voor de verandering mag je dat nu even helemaal loslaten; de mooie bol waarop we ons armzalige leventje leiden wordt er niets wijzer van en ik doe daar heel even niet moeilijk over. Ik ben gewoon alleen maar nieuwsgierig naar de uitkomst van de vraag: geen boten –> hoeveel meter, decimeter, centimeter of minder zakt het water.

Ik ben allesbehalve een rekenwonder. Niet dat er wonderen nodig zijn om dit te berekenen, maar ik geef eerlijk toe dat ik het niet voor elkaar ga krijgen. Toch zal er best een vrolijke dwaas zijn die hier een uurtje mee aan de slag kan. Je moet het willen, dat ook.

Dus voor de lezers die op dit tijdstip de slaap nog niet kunnen vatten (wees gerust, echt tastbaar is de slaap niet) is dit misschien een fijn schaapjesoverdedam-variant. Of voor de bezoekers die hier gewoon een leuk tijdverdrijf aan kunnen hebben, leef je uit en mis de boot niet.

#waanvandedag #rekenen #zeespiegel #boot #100DaysToOffload #fiets