ego echo

covid19

Het is niet te doen om het c-woord te omzeilen, dus ik doe het dan ook maar niet. Alleen al omdat ik mijn lieve fans moet teleurstellen: ik zou op dit moment in café Eijlders mijn dichterlijke vrijheden op het gebroed loslaten, maar dat feest is geheel in de lijn der verwachtingen helaas niet doorgegaan. Dat geldt ook voor de volgers die mij aanstaande vrijdag in Rotterdam hadden willen zien, ook dat is afgelast. Ik neem het niemand kwalijk, ook mezelf niet. Zo ben ik dan ook weer. Zelfvergevingsgezind. Schrijft u met potlood maar alvast in de agenda dat genoemde evenementen op 17 en 19 april opnieuw staan gepland, vooralsnog. IJs en corona dienende, u snapt. Tegen die tijd gil ik nog wel even hoor.

Gisterenmiddag hebben we het heel gezellig gehad met twee vrienden. In een café, ook dat nog. Soms moet je een gokje nemen. Vrouw der vrouwen vond het in ieder geval wel iets hebben om zichzelf en ons, vooruit, te vermaken met een denkbeeldig hotelbelletje. Elke keer wanneer we het corona-woordje bezigden, sloeg zij op de imaginaire bel en riep dan heel hard ping! Eerlijk gezegd vind ik zo'n kreet koppelen aan corona met in gedachten onze Aziatische gevallenen nogal cru, maar dit terzijde. De pret was onbederfelijk, daar ging het om. En terecht ook. Wat moeten we zonder galgenhumor, satire en overige scherpe grappigheid in deze donkere tijden met geplunderde winkelschappen.

Want dat was natuurlijk weer lachen, in de supermarkt. Er was niet veel meer. Alle verse groente en fruit weg, een paar droge sneetjes brood, nul pasta en alles wat maar leek op veegfähig was ook als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook het personeel liep enigszins confuus rond. Ik ving op dat 'er producten worden verkocht die niemand ooit koopt'. Ach, we hanteren hier thuis een redelijk strikt aanvulbeleid, dus we kunnen tijdelijk leunen op de kleine voorraad. Met een beetje geluk hebben de ergste parasitaire karrenvullers zich nu met angstig kloppend hart hoog en droog opgesloten in hun cocon en hebben de minder bedeelden de komende dagen nog een kansje op geboden schappen.

Ook zoiets lolligs is dat je dan bij de tips en trucs van de RIVM-goeroe's kijkt om daar te moeten concluderen dat er weer eens wordt uitgegaan van een enorm gemiddelde doorsnede des bevolkings. Blijkbaar wonen we allemaal riant, aldus het advies om bij besmetting van een persoon waarmee u samenwoont, die persoon dan gewoon in een aparte kamer te zetten. Best joh, doen we. Zo gepiept in ons knusse eenkamerappartement.

Verder ben ik voor mijn doen best hoopvol gestemd. Zoals ik eerder al brulde, kon dit weleens een leuke pas op de plaats worden voor alle economische waanideeën – die ons mensjes pas echt tot de rand hebben gedreven. Laten we wel zijn, het handjevol doden dat corona nu op zijn (v/m) geweten heeft is natuurlijk pinda's bij de miljoenen doden die direct of indirect zijn gevallen als gevolg van, ik noem maar wat, vervuiling, armoede, uitgeholde zorg, slecht onderwijs, met antibiotica, hormonen en meer chemische terigzooi volgespoten voeding, alsook verziekt groente en fruit, miljarden mishandelde vermoorde dieren op ons bordje, obesitas, hart- en vaatziekten, welvaartskanker, globale kaalslag en kaalvreterij. En dat dus allemaal omdat de verzonnen markt en de onlosmakelijke (neo-)liberale hallucinatie het wel oplost. De planeet is willens en wetens structureel gesloopt en daar heeft dit irritante virus eigenlijk helemaal niets mee te maken; hebben we gewoon helemaal zelf gedaan, domme aapjes die we zijn.

Dus ja, hoopvol. Omdat misschien het tij keert, het kwartje eindelijk is gevallen en het tijd is voor bezinning, minder is meer en dat soort kreten. Kansen voor een circulaire economie, het basisinkomen, aandacht voor alle dieren inclusief onze eigen idiote soort, goede zorg en kritische denkers in plaats van onderwijsfabrieken. Wie weet... Hoewel ik helaas, net als ik vorige keer predikte, vrees dat we over een maand of wat weer net doen alsof er niets aan het handje is, de neus in de wind en als verwende godjes het ravijn voor het gemak over het hoofd zien. Niemand maakt ons wat. Iets met hoogmoed en dan vallen.

Ik sluit af met de heuglijke mededeling dat ik eerder vanmiddag een lekkere late lunch had met druiven, vijgen en dadels.

#corona #virus #mensheid #covid19 #rivm #waanvandedag

Als zelfs supermarktketens e-mails gaan sturen met de vraag om nu eindelijk eens te kappen met het in diskrediet brengen van hun favoriete actie-cavia's, dan is de wereld echt in de war. Een auteur die wij hier hoog hebben zitten meldde dat het redelijk opmerkelijk is dat iedereen er met wc-papier vandoor gaat. Voor zover bekend is onze meest recente hype er niet eentje die enorm op de ontsluiting der kringspieren werkt. Ach ja, bezie de mens. De sprinkhanen dansen door de straten en krekelen vrolijk verder bij zoveel stupiditeit. Oké. Ik zal weer enigszins normale taal gaan gebruiken. Hoewel bovenstaande niet zo abnormaal is, hooguit wat cryptisch (hop, daar gaan we weer, oh nee!).

Maar echt, in de huidige situatie kan ik niet anders dan mijn mensbeeld bevestigd zien. Ieder voor zich en vette pech als je geen geld hebt voor hamstersessies en/of een dikke bolide die al die bizarre hoeveelheden helpt naar je sneue optrekje te vervoeren. Gelukkig heb je genoeg toiletpapier en zeep tijdens de laatste dagen voor de apocalyps. Mwah, goed, vooruit dan: dat is wat overdreven. Al zou het beter zijn als het waar was. Weg met de plaag die arrogant rechtop loopt; snotterend, hoestend en proestend naar het roemloze einde.

Pomtipom, gezellig hier. Ja, excuse moi. Neem het vooral met een stevige korrel zout. Zolang je goed pekelt, bederf je niet.

#waanvandedag #covid19 #corona #hamsteren #crickets

Natuurlijk heb ik er een mening over, maar ja, die doet er verder niet toe. Ik kan 'm ventileren, zeker, maar erg veel verkoeling zal die niet geven. En dat is nou juist precies fijn als je koorts hebt, een beetje koelte.

Weet je, ik ben niet bang voor een virus. Zeker, mooi kloten als je er last van krijgt en goed ziek bent. Dan zal ik niet denken dat het allemaal best meevalt. Ik ken mezelf, dan ben ik een dikke hoop ellende ergens jeremiërend in een eenzaam hoekje. Waar ik wel bang voor ben is de massahysterie. Als ik nu nies, kuch, mijn keel schraap, even een zakdoekje pak en mijn neus afveeg, dan zit daar een oordeel aan. Want waarom loop ik rond in het openbaar? Waarom ben ik aan het werk? Ik, het vat vol besmettingsgevaar? Ook al weet ik dat ik niet ziek ben, een ander heeft daar maling aan. Iedereen is nu opeens verdacht. Daar word ik niet vrolijk van (waarvan wel? ja hallo, die is wel erg makkelijk hè? pff!).

Ik deed wat boodschappen vanmiddag. De gekte was bizar. Er was geen toiletpapier, de pasta was nagenoeg op, zakdoekjes foetsie. Karretjes vol zeep, schoonmaakmiddelen en desinfecterende zooi rolden voorbij, aangestuurd door verwilderde mensjes met angstige oogjes. Toch liep ik opgetogen rond. Ik zong hardop, neuriede, floot, beatboxte zelfs. En allemaal niet ingehouden, nee, gewoon als de gemiddelde stadsgek en dorpsidioot samen. Het zal mijn instinctieve tegenreactie wel zijn op de waanzin, mijn persoonlijke tegengif, antibioticum zo je wilt.

Ja, ik denk aan de mensen die kwetsbaar zijn, oud en jong. Ik denk aan de mensen die op dit moment ziek zijn, de mensen die zich terecht zorgen maken. Maar waarom hoor je niet dat 98% van alle zieken weer herstelt of lezen we nauwelijks iets over het aantal doden dat de 'gewone' griep jaarlijks maakt: 2000 alleen al in Nederland. Hoe kan het dat er maar een heel kort berichtje was over een medicijn dat al in de jaren 30 werd gebruikt (toen tegen malaria) en nu met behoorlijke zekerheid ook effectief kan zijn? Ik vind dat vreemd en tegelijk ook niet. Want er moet wel nieuws te melden zijn. En nieuws doet het vooral goed als er lekker wat smeuïg drama bij zit. Nieuws is per definitie iets wat je moet wantrouwen, want het gaat alleen over de uitzonderingen, dus zul je kritisch moeten blijven en desnoods zelf op zoek gaan naar de feiten en cijfers. Ofwel: vraag jezelf af. Dit verder terzijde hoor. Ik ben al genoeg aan het wijsneuzen.

Laat ik bijna afsluiten met wat luchtigheid. Het virus blijkt heel uitgekookt te zijn. Het houdt zich gedeisd in gezelschappen tot 99 personen. Ga je die magische grens over, dan slaat het toe. Bizar. Een prima bijvangst is dat het milieu een klein beetje rust krijgt. Er wordt minder gereisd, dat scheelt aardig wat uitstoot. Mooi meegenomen. Wie weet staan we wel voor het ultieme keerpunt en zal de allesvernietigende kapitaalgeile globalisatie afnemen en staat ons leven op deze planeet straks niet meer in het teken van het zieke sprookje van eeuwige groei en achterlijke prestatiedrift.

Nah, vast niet. Over een maand of wat zijn we weer gewoon te beroerd om onze handen met enige regelmaat te wassen, in onze ellebogen te hoesten of niezen en een papieren zakdoekje te gebruiken als je een loopneus hebt of wat er dan ook uit je reukgaten flikkert. Dingen die ik trouwens al sinds ik enigszins zelfstandig functioneer doe, dat u het weet. De massa zal hysterisch doordenderen naar de volgende hype. Het is een zekerheidje.

Oké dan. Ik ga een muziekje opzetten. Sinds mijn bezoek aan de supermarkt gonst 'Art of War' van Siglo XX door mijn koortsige kop, met de opbeurende zinnen sometime you'll die, you're gonna die, you're gonna die! Hupsa, lekker dramatisch, want dat werkt. Hoogste tijd voor een fris flesje Corona. Proost.

#corona #covid19 #waanvandedag #massa #hysterie