ego echo

zondvloed

Dat wij gezellig met z'n allen een redelijk wonderlijke soort zijn, wordt dagelijks en dan ook echt de hele dag door bevestigd. Ik zal mijn eindeloze lijst aan vrolijke aandachtspunten beperken tot slechts het bericht op een nieuwssite waarin nadrukkelijk wordt verzocht om nu heel even niet je net aangeschafte zwembad van 10.000 liter te vullen. Of om het autowassen een keertje over te slaan. Wat korter douchen kan ook geen kwaad. En dat zijn maar een paar eenvoudige manieren om veel water te besparen. Dat een dergelijk bericht überhaupt nodig is, vind ik al behoorlijk ultiem tragisch, maar goed, elke gek z'n gebrek, zei mijn oma vaak.

Nu het alweer een tijdje flink droog is en er zo stilletjes aan een behoorlijk tekort aan water begint te ontstaan, is geen nieuws. Elk weldenkend individu is in staat om dit te concluderen door alleen maar de relatief ongewone stofwolken van een gemiddeld looprekbewoner op te merken. Maar ís dat wel zo? Blijkbaar is het toch nodig om een behoorlijk segment aan soortgenoten te manen tot zuinigheid. En laat dit precies het deel van de bevolking zijn waarvan je juist zou denken dat ze nog wel een functionerende hersencel hebben, hoe vergaar je anders inkomen om te leven met een auto, een huis met een tuin en dus ruimte voor een (tijdelijk) zwembad, tuinslang cq. sprinklerdingetje en meer van die gekkigheid die behoorlijk waterverspillend (en grotendeels volledig onnodig) zijn. Laat ik in godjesnaam alsjeblieft niet beginnen over de vleesindustrie (oh wacht, nu heb ik het er wel over, culpa in de gloria en wég zijn de lezers) die voor een schamele kiloknaller duizenden liters drinkwater verkwanselt. Daar had iemand anders op deze planeet best wat van kunnen gebruiken. En het mededier dat gruwelijk is mishandeld had dan nooit geboren hoeven worden om slechts dat doel te dienen: vetmesten, volpompen met antibiotica, halfdood door de hakselaar en hupsakee de pan in. Over besparing gesproken.

Ook geen nieuws, maar blijkbaar valt het kwartje niet: we leven met z'n allen op veel te grote voet en dat heeft bizarre gevolgen. Die aanhoudende droogte is er slechts een voorbeeld van, net als onze grote vriend Covid – hé, hoor ik daar Radiohead? You do it to yourself, you do, and that's what really hurts. Lieve lezers die nog wel gebleven zijn, het is wachten op de volgende extremiteit. Party on, dude. Als je wel de lusten wilt van die voetafdruk, dan ben je net zo goed voldoende toerekeningsvatbaar om het een beetje rustig aan te doen. Daar hoort heroverweging en vooral aanpassing van leefstijl bij. Zonder aanpassing geen overleven, aldus Darwin.

Misschien wrikt 'm daar de schoen. Ik schreef al eens dat het de vraag blijft of onze soort zich sinds de cognitieve revolutie heeft aangepast. Voor zover ik kan nagaan zijn we bezig geweest onze wil op te leggen aan de omgeving; die hebben wij aangepast. Terwijl wij ons juist zouden moeten aanpassen aan de omgeving. Noem het de natuurlijke balans. Ermee om leren gaan en vooral aanvaarden dat het soms meezit en soms tegen. Sterker, dat een soort geen eeuwig leven heeft. Nog sterker: niets heeft dat. Dus kappen met kappen, ophouden met het zien van een ingebeelde vijand, want hij staat recht voor je neus als je in de spiegel kijkt. Er is iets met een splinter en een balk. Ik, jij, wij zijn die balk, dûh!

Ach, ik roep ook maar wat. Weet je, laten we gewoon maar pas in paniek raken als het op zeker te laat is. Of beter nog, laat maar komen die zondvloed! Nah, die was al geweest voor we aan deze rampzalige toren begonnen te bouwen en die nu op instorten staat. Lekker bezig, ouwe.

#waanvandedag #droogte #virus #sapiens #babel #zondvloed #100DaysToOffload

Gezellig nadruipend van de zondvloed die mij wist te overvallen na het boodschappen doen, hoop ik vooral dat mijn schoenen morgen weer droog zijn. Ik ben zo'n type mens dat maar één paar heeft, weet je. Niet uit zuinigheid, maar gewoon, als het lekker zit, dan vind ik het prima en sleep ik mij weer een jaar of twee voort op het verkozen schoeisel.

Gelooft u mij maar op mijn diepblauwe ogen waarin je kunt verdrinken: een fijn paar schoenen vinden is nog best een gedoe, al zeg ik het zelf. Hoewel, ook mijn levensvreugde alhier kan dat beamen. Ik ben een lastige schoenenklant. Dan weer te nauw, te smal, te wijd, teveel knelling, ja precies daar. Te zwaar, te hoog, te laag, te kleurig of gewoon lekker pùh: te stom. Of toch te duur. Tenminste, niet binnen mijn budget. Want over duur kun je natuurlijk stevig van mening verschillen.

Net als wanneer je eco-bewust boodschappen doet, of klimaatneutraal je leven een beetje met de wind mee wilt leven. Ook dat kan een lieve duit kosten, dus dan moet je keuzes maken. Al zou het veel logischer zijn dat een allesvernietigende economie juist onbetaalbaar zou moeten zijn. Daarom ook vandaag mijn warme respect voor de activisten op Schiphol. Het is een speldenprik wellicht, maar als je dat maar vaak genoeg doet, dan moet het vermaledijde systeem op een mooie dag eens doorzeefd zijn en zo lek als een mandje ten onder gaan.

Nou, schoenen dus. En graag droog voor morgen lieve schatten. Lukt dat niet, dan is mijn afdruk in ieder geval duidelijk zicht- en hoorbaar. Dat kan vast ook zo z'n voordelen hebben, al weet ik nog niet welke. Liever blijf ik wat dat betreft onwetend.

#zondvloed #activisme #schiphol #schoenen #afdruk #waanvandedag